Få dina kunder att hitta till din hemsida före dina konkurrenters genom att synas högst upp!
Vad är SEO?
SEO står för Search Engine Optimization vilket på svenska blir sökmotorsoptimering.
Det innebär att optimera din hemsida efter de sökord som dina kunder använder för att hitta dig. Det här gör så att din hemsida syns högre upp på Google och därmed får fler besökare och folk hittar dig lättare.
Olika typer av SEO.
Det finns lite olika typer av SEO men de två huvudsakliga är lokal och organisk SEO.
Den lokala delen gör så att du rankas högre på Googles 3-pack när dina kunder i närheten av dig söker efter din tjänst eller en produkt som du säljer.
Den organiska delen innebär att din sida tar sig högre upp i Googles sökresultat när dina kunder söker efter en tjänst eller produkt.
Lokal eller organisk, vilket behöver du?
Den organiska SEO:n behöver alla som har en hemsida. Därför ingår det alltid ett sökord när du köper en ny hemsida av oss.
Att optimera på ett sökord räcker inte alltid för att rankas högst upp på Google, men du kommer en bra bit på vägen.
Ibland behöver man använda upp mot 10 sökord för att uppnå ett bra resultat. Men det har inte med antalet sökord att göra utan kvalitén på orden du använder! Du kan alltså inte använda ord som inte alls har med ditt företag att göra.
Varför vill du då hamna högre upp på Google?
Det är ju så att om du ligger högt upp i det organiska sökresultatet kommer du få fler besökare på din hemsida. Det är faktist så att 67,60% av alla klick som görs efter en organisk sökning går till de 5 första sid-alternativen. Det är till och med bättre än Google Ads!
(Källa: Zero Limit Web)
Äger du en fysisk butik så är det extremt viktigt med den lokala SEO:n.
Den gör så att du kan ta dig in i Googles berömda 3-pack.
3-packet är bland det första som syns när man söker efter en tjänst eller produkt lokalt på Google och de allra flesta av oss klickar oftast in på någon av dessa tre.
För att ranka högt upp på denna delen av SEO finns det mycket du kan göra. Google letar efter information om ditt företag överallt.
Allt från hur bra du är på att svara på recensioner och kommentarer till om dina öppettider stämmer överens på alla plattformar (det finns fler än du tror) avgör hur bra du rankar i Googles 3-pack.
Hela 50% av alla klick som utförs efter en lokal googlesökning sker innan den organiska sökrankingen. Det är alltså en otroligt viktig del för dig som äger en fysisk butik!
SEO på bilder?
Ja, ja och ja! Det är något som många lätt glömmer bort men det är otroligt viktigt och Google älskar när du SEO:ar dina bilder! Hur gör man det då?
Först och främst är det viktigt att välja en bild som passar innehållet i din text eller som hänger ihop med din verksamhet och det budskap som finns på din hemsida.
När du gjort det så är det enkelt.
Du behöver bara döpa bilden till det sökord du använder i resterande text.
Skriv gärna till en kort bildtext om vad det är bilden visar.
Kan jag fixa min egna SEO?
Absolut! Det finns massor med detaljerade guider på nätet som du kan följa och lära dig från. Men tänk på att det kommer ta tid.
Att optimera din hemsida eller ditt företag är ingenting du gör under en dag.
Det är en lång process som kräver analyser och uppföljningar för att hela tiden vara med och slåss om uppmärksamhet tillsammans med de stora företagen högst upp.
Som tur är så finns vi självklart här för att hjälpa dig med allt!