Jesper Forsberg kliver in som säljare på EZ Agency

Med gedigen erfarenhet av kundrelationer, entreprenörsanda och ett brinnande intresse för människor hoppar han in som en katalysator på vår tillväxtresa.

Från telefonförsäljning till långsiktiga relationer

Jesper började sin säljkarriär redan under gymnasietiden, driven av viljan att tjäna ihop pengar till en resa med vännerna till Riksgränsen.

”Jag började som telefonförsäljare och sålde mobilabonnemang, mest för att få ihop lite deg till en resa med kompisarna,” berättar Jesper med ett leende. ”Det gick förvånansvärt bra, kanske tack vare norrländskan som verkade gå hem över hela Sverige.”

Efter det väntade nya steg i karriären.
”Jag började jobba på lagret hos ett företag inom detaljhandeln och fick sedan chansen att ta klivet upp som säljare. Det blev många resor genom hela Norrland, från Sundsvall till Korpilombolo. Jag har sett de flesta hörnen av norra Sverige,” säger han.

När livet tog nya vändningar och familjen växte kände Jesper att det var dags för något nytt. Han började sälja snöskotrar och motorprodukter, något som passade hans personlighet perfekt.
”Jag trivdes otroligt bra med kundkontakten och jargongen, men längtan hem till Boden blev starkare. Det är något speciellt med att komma hem.”

När möjligheten på EZ Agency dök upp lockade relationerna och tekniken

”Jag hade haft ögonen på EZ tidigare och alltid varit nyfiken på branschen. Här handlar det inte bara om att sälja en produkt utan om att skapa lösningar som leder till långsiktiga samarbeten. Det tilltalade mig, för jag är genuint intresserad av människor och relationer,” säger Jesper.

Han beskriver sin roll som säljare på en digital byrå som något nytt och inspirerande.
”Skillnaden nu är att jag inte säljer något fysiskt. Det handlar mycket om lösningar och tjänster, och då behöver man kunna förklara på ett bra sätt vad man producerar. Jag tror min styrka ligger i att jag inte kommer från branschen, utan kan förenkla och göra det mer lättbegripligt. Jag är lite som kunderna, jag ställer samma frågor som de gör. Det gör att jag kan möta dem där de är.”

Teknikintresset har kommit naturligt.
”Som 90-talist har man ju följt hela den digitala resan. Från att bränna CD-skivor till att ha hela världen i fickan med en iPhone. Jag har alltid varit nyfiken på tekniken och inte rädd för att trycka på knappar och testa mig fram.”

Ärlighet, tydlighet och kommunikation

När samtalet glider in på kundrelationer kommer svaret snabbt.
”Nyckeln till bra samarbeten är ärlighet, tydlighet och återkoppling. Det handlar om att prata, lyssna och fråga. Förstår man varandra från början blir allting lättare.”

Drivkraften i jobbet ligger i att få följa hela resan.
”Jag motiveras av att bygga relationer, se resultat och känna att man bidrar till något större. Jag ser verkligen fram emot att vara en del av EZ:s tillväxtresa.”

En säljare med drag i dubbel bemärkelse

Vid sidan av arbetet finns också ett musikaliskt intresse i form av dragspel.
”Jag kunde varken sjunga eller spela något instrument, så jag köpte ett dragspel av en finne i Luleå. Det visade sig ha fel knappuppsättning, men jag fick hjälp av en kvinna som hette Eva och som lärde mig spela. Något coverband blev det aldrig, men tanken lever kvar,” säger han med ett skratt.

Petter Samuelsson, VD på EZ Agency, om rekryteringen

”Jesper har precis den energi och nyfikenhet vi letar efter. Han är genuint intresserad av människor och har ett naturligt sätt att bygga relationer, något som är avgörande i vår bransch. Hans norrländska charm och säljdriv kommer passa perfekt in i EZ-andan,” säger Petter Samuelsson, VD på EZ Agency.

Det är med glädje vi välkomnar Jesper Forsberg till EZ Agency.

Liknande nyheter

Dela den här nyheten:

Bli en del av ez

Vi söker ständigt efter nya stjärnor till vårt team

Du förtjänar det bästa

Låt oss hjälpa dig!